תספורת בלג בעומר ביום שישי

הרב שי טחןידאיירתשפה12/05/2025
שאלה:
שלום הרב, האם השנה, של"ג בעומר חל ביום שישי, מותר להסתפר ביום שישי? או שצריך לחכות עד אחרי שבת?
תשובה:
ידוע שינוי המנהגים בין האשכנזים לספרדים בנוגע לתספורת וגילוח השיער בל״ג בעומר, שלדעת הספרדים יש להמתין עד ל״ד בבוקר על מנת להסתפר ולהתגלח, וכמו שנכתב בשולחן ערוך (סימן תצג ס״ב): "נוהגים שלא להסתפר עד ל"ג לעומר שאומרים שאז פסקו מלמות, ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר", והאשכזנים נוהגים להסתפר כבר בל״ג בבוקר, וכמו שהעיר הרמ״א: "ובמדינות אלו אין נוהגין כדבריו, אלא מסתפרין ביום ל"ג ומרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון (מהרי"ל ומנהגים), ואין להסתפר עד ל"ג בעצמו ולא מבערב".וביאר המשנה ברורה (ס״ק ו-ז) מחלוקתם שהרמ״א סבר שתלמידי רבי עקיבא פסקו מלמות לגמרי בל״ג בעומר, ולדעת השולחן ערוך פסקו בל״ד בעומר, אף שרוב התלמידים פסקו מלמות בל״ג, מעט מהם פסקו בל״ד.
אמנם אם חל ל״ג בעומר ביום ששי כמו השנה, הקיל השולחן ערוך גם לספרדים להסתפר, וז״ל: "ואין להסתפר עד יום ל"ד בבוקר, אלא אם כן חל יום ל"ג ערב שבת שאז מסתפרים בו מפני כבוד השבת". וכתב הגר"ע יוסף (חזון עובדיה יו״ט עמוד רסז) שאם יש לו סיבה כל שהיא המונעת אותו מלהסתפר בערב שבת, רשאי להסתפר אף בליל ששי לכבוד השבת.
תשובות נוספות בנושא-
תספורת הבעל בעת נידה
מכיוון שבתהליך התספורת בהכרח חייב להיות מגע, אין אפשרות להתיר לאשה לספר את בעלה בזמן ההרחקות. צריך לחכות לזמן שבו מותרים.
יתכן מצב שבו מסיבות ממש מיוחדות (כגון שהבעל חולה, והאשה נידה הרבה זמן בגלל כל מיני סיבות), שבהן אולי זה יהיה אפשרי עם, נניח, כפפות. כמו כל טיפול בבעל חולה. אבל במצב "רגיל", אי אפשר להתיר.
מכיוון שבתהליך התספורת בהכרח חייב להיות מגע, אין אפשרות להתיר לאשה לספר את בעלה בזמן ההרחקות. צריך לחכות לזמן שבו מותרים.
יתכן מצב שבו מסיבות ממש מיוחדות (כגון שהבעל חולה, והאשה נידה הרבה זמן בגלל כל מיני סיבות), שבהן אולי זה יהיה אפשרי עם, נניח, כפפות. כמו כל טיפול בבעל חולה. אבל במצב "רגיל", אי אפשר להתיר.
מחנה צופים ב9 באב- שאלה דחופה
שלום וברכה,
זו שאלה קשה.
כי מצד אחד, זו פעילות חינוכית חשובה מאוד ואנחנו מאוד תומכים בתנועות נוער והערכים שלהן לילדים. מצד שני, זה באמת לא טוב לעשות פעילויות בימים האלו וזה כמובן לא חג "דתי" רק, זה חג לאומי של אבל.
וגם, זה שאתם מסורתיים זה שיקול.
אני חושב שמכיוון שמדובר על שילוב- חג לאומי של אבל, ומצד שני יש סכנה בימים האלו, לא הייתי שולח את הילד. אם זה רק ביומיים הללו. אני חושב שמאוד חשוב גם לו להפנים את החשיבות של הימים האלו והמורת שזה מייצג.
אם מדובר במחנה ארוך יותר, של כמה ימים, אז אולי תביאו אותו למחנה בערב? או שהוא יסע, אבל לא ישתתף בפעילות בתשעה באב עצמו...
אם זה רק בימים האלה- לא הייתי שולח. זה נראה לי חשוב מאוד מבחינה חינוכית ומבחינת היחס לימים הללו שלא להשתתף.
שלום וברכה,
זו שאלה קשה.
כי מצד אחד, זו פעילות חינוכית חשובה מאוד ואנחנו מאוד תומכים בתנועות נוער והערכים שלהן לילדים. מצד שני, זה באמת לא טוב לעשות פעילויות בימים האלו וזה כמובן לא חג "דתי" רק, זה חג לאומי של אבל.
וגם, זה שאתם מסורתיים זה שיקול.
אני חושב שמכיוון שמדובר על שילוב- חג לאומי של אבל, ומצד שני יש סכנה בימים האלו, לא הייתי שולח את הילד. אם זה רק ביומיים הללו. אני חושב שמאוד חשוב גם לו להפנים את החשיבות של הימים האלו והמורת שזה מייצג.
אם מדובר במחנה ארוך יותר, של כמה ימים, אז אולי תביאו אותו למחנה בערב? או שהוא יסע, אבל לא ישתתף בפעילות בתשעה באב עצמו...
אם זה רק בימים האלה- לא הייתי שולח. זה נראה לי חשוב מאוד מבחינה חינוכית ומבחינת היחס לימים הללו שלא להשתתף.
דברים שמותר ללמוד בתשעה באב
אני מצרף כאן רשימה שקיבלתי במייל מיהודי פעיל ביותר בשם צבי שביט, הוא שולח המון דברים לחגים, ביניהם לתשעה באב. זו רשימה שהוא ליקט בעצמו-
תנ"ך
פסוקי התוכחה בפרשת בחוקתי (ויקרא כו יד-סוף), כי-תבוא (דברים כח טו-סוף) והאזינו (לב טו-מג) - הבנת פשט - לא בהעמקה.
פרקי החורבן בספר מלכים ב' (כ"ד-כ"ה), ירמיהו נ"ב ודברי הימים ב' ל"ו
מגילת איכה ומפרשיה
נבואות חורבן שבישעיה, ירמיה (ל"ו-מ"ג) ויחזקאל תרי עשר (לא כולל נבואות של פורענות הגויים)
ספר איוב (כמעט כולו - לא כולל קטע סיום הספר)
גמרא ומדרשים
שבת נ"ה.
סוטה מ"ח:-מ"ט: ("משחרב בהמ"ק בטל השמיר" עד סוף המסכת)
מועד קטן יד:-כ"ט. : פרק "ואלו מגלחים" - דיני אבלות ונידוי ("אבל אינו נוהג אבלותו ברגל" עד סוף המסכת)
גיטין נ"ה: "אמר ר' יוחנן"-נ"ח. (וחידושי אגדות של המהר"ל)
בבא בתרא ט"ו: ("ויהי היום ויבואו בני הא-להים להתייצב על ה'") - ט"ז. ("ויהי כי החל האדם לרוב" לא כולל)
ס: ("ת"ר לא יסוד אדם את ביתו בסיד" עד סוף הפרק)
תענית כ"ו. ("חמשה דברים אירעו") - כ"ו: ("ולא הודו לו")
כ"ח: ("נשתברו הלוחות מנלן?") - ל: ("ולא הודו לו חכמים כל עיקר")
יומא ט. (א"ר יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה") - ט: ("אמר להם עידיכם בירה")
סנהדרין צ"ו: ("אמר רבא, טעין תלת מאה כודנייתא") - צ"ז. ("משיח מציאה ועקרב")
ק"ד. ("דאמר ר' חייא בר' אבויה, כתיב על גולגלתו של יהויקים") - ק"ה. ("ארבעה הדיוטות" לא כולל)
ירושלמי – סוף מסכת תענית - אגדות החורבן
מדרש איכה רבה (לדלג על מדרשי הנחמה)
הלכה
שו"ע או"ח (ומ"ב) - תקמ"ט-תקס"א (בין המצרים ותשעה באב)
שו"ע יו"ד - שמ"א-ת"ג (הלכות אבלות)
תפילה, אמונה ומוסר
קינות
ספרי מוסר למיניהם (כך נכתב ע"י הרב אליעזר מלמד)
נצח ישראל - מהר"ל - אגדות החורבן, פרקים ד'-ט'
ספרים שונים
מלחמת היהודים עם הרומאים - יוסף בן מתתיהו
ספר האגדה עמ' ק"ו-קי"ג, קמ"ב-קנ"א, רצ"ה-ש"ב
ספרי היסטוריה של עם ישראל בזמן הגלות (למשל, קורות עם ישראל, הוצאת מסדה; תולדות ארץ ישראל, רפל).
ספרי שואה
אני מצרף כאן רשימה שקיבלתי במייל מיהודי פעיל ביותר בשם צבי שביט, הוא שולח המון דברים לחגים, ביניהם לתשעה באב. זו רשימה שהוא ליקט בעצמו-
תנ"ך
פסוקי התוכחה בפרשת בחוקתי (ויקרא כו יד-סוף), כי-תבוא (דברים כח טו-סוף) והאזינו (לב טו-מג) - הבנת פשט - לא בהעמקה.
פרקי החורבן בספר מלכים ב' (כ"ד-כ"ה), ירמיהו נ"ב ודברי הימים ב' ל"ו
מגילת איכה ומפרשיה
נבואות חורבן שבישעיה, ירמיה (ל"ו-מ"ג) ויחזקאל תרי עשר (לא כולל נבואות של פורענות הגויים)
ספר איוב (כמעט כולו - לא כולל קטע סיום הספר)
גמרא ומדרשים
שבת נ"ה.
סוטה מ"ח:-מ"ט: ("משחרב בהמ"ק בטל השמיר" עד סוף המסכת)
מועד קטן יד:-כ"ט. : פרק "ואלו מגלחים" - דיני אבלות ונידוי ("אבל אינו נוהג אבלותו ברגל" עד סוף המסכת)
גיטין נ"ה: "אמר ר' יוחנן"-נ"ח. (וחידושי אגדות של המהר"ל)
בבא בתרא ט"ו: ("ויהי היום ויבואו בני הא-להים להתייצב על ה'") - ט"ז. ("ויהי כי החל האדם לרוב" לא כולל)
ס: ("ת"ר לא יסוד אדם את ביתו בסיד" עד סוף הפרק)
תענית כ"ו. ("חמשה דברים אירעו") - כ"ו: ("ולא הודו לו")
כ"ח: ("נשתברו הלוחות מנלן?") - ל: ("ולא הודו לו חכמים כל עיקר")
יומא ט. (א"ר יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה") - ט: ("אמר להם עידיכם בירה")
סנהדרין צ"ו: ("אמר רבא, טעין תלת מאה כודנייתא") - צ"ז. ("משיח מציאה ועקרב")
ק"ד. ("דאמר ר' חייא בר' אבויה, כתיב על גולגלתו של יהויקים") - ק"ה. ("ארבעה הדיוטות" לא כולל)
ירושלמי – סוף מסכת תענית - אגדות החורבן
מדרש איכה רבה (לדלג על מדרשי הנחמה)
הלכה
שו"ע או"ח (ומ"ב) - תקמ"ט-תקס"א (בין המצרים ותשעה באב)
שו"ע יו"ד - שמ"א-ת"ג (הלכות אבלות)
תפילה, אמונה ומוסר
קינות
ספרי מוסר למיניהם (כך נכתב ע"י הרב אליעזר מלמד)
נצח ישראל - מהר"ל - אגדות החורבן, פרקים ד'-ט'
ספרים שונים
מלחמת היהודים עם הרומאים - יוסף בן מתתיהו
ספר האגדה עמ' ק"ו-קי"ג, קמ"ב-קנ"א, רצ"ה-ש"ב
ספרי היסטוריה של עם ישראל בזמן הגלות (למשל, קורות עם ישראל, הוצאת מסדה; תולדות ארץ ישראל, רפל).
ספרי שואה
מוזיקה בספירת העומר
באופן כללי נוהגים שלא לשמוע מוסיקה בספירת העומר, כצער על תלמידי רבי עקיבא שמתו בזמן זה על פי חז"ל.
זה יותר מנהג ישראל מאשר הלכה, אבל נהגו להקפיד על זה.
אולם נהגו להקל בכל מיני מקרים, ביניהם גם ביום שישי אחר חצות.
באופן כללי נוהגים שלא לשמוע מוסיקה בספירת העומר, כצער על תלמידי רבי עקיבא שמתו בזמן זה על פי חז"ל.
זה יותר מנהג ישראל מאשר הלכה, אבל נהגו להקפיד על זה.
אולם נהגו להקל בכל מיני מקרים, ביניהם גם ביום שישי אחר חצות.
השתלמות בתוך 30 ימי אבל
אני סבור שכן, לא מדובר כאן במסע תענוגות או מסיבה, אלא בלימוד.
כמובן שאם יהיה משהו חברתי במסגרת ההשתלמות, אתה לא יכול להשתתף בו.
אני סבור שכן, לא מדובר כאן במסע תענוגות או מסיבה, אלא בלימוד.
כמובן שאם יהיה משהו חברתי במסגרת ההשתלמות, אתה לא יכול להשתתף בו.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב שי טחן
עוד בנושא הלכה
מוצרים








